Zubačka i přeshraniční železnice toho letos slaví více

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 31.05.2022 17:52   Přečteno : 171 x   Počet komentářů : 0

V sobotu 4. června bude prvními jízdami zahájena sezóna na Zubačce z Tanvaldu do Kořenova, která toho letos spolu s přeshraniční železnicí z Kořenova do Polska slaví více. Před 120 lety, 30. června 1902 přijel z Tanvaldu do Kořenova první vlak, ale to budeme spolu s dalším prodloužením trati do tehdejšího Pruska slavit o víkendu 2. - 3. července. 

 

Přesně před 30 lety, v sobotu 31. května 1992, projel celý úsek tehdy spící železnice z Harrachova až do Sklářské Poruby po sérii brigád za její zprovoznění první "pracovní vlak" - motorový vůz 810.260 libereckého depa. Aby mohl po 47 let spící trati od 2. světové války projet, musel být v rámci složité telefonické domluvy z restaurace v Jakuszycích s polskou traťovkou prohlášen za drezínku.  

 

Dále...

Vodíkový vlak jako naděje pro české koleje projel i Jabloneckem

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 31.05.2022 14:07   Přečteno : 169 x   Počet komentářů : 0

24. května 2022 projel Jabloneckem zajímavý spěšný vodíkový vlak 94118 Hradec Králové - Česká Lípa. Na své trase přes Jičín, Libuň a Starou Paku se podíval i do Železného Brodu, Malé Skály a Rychnova u Jablonce nad Nisou. Poprvé v historii železnice náš kraj navštívil vodíkový vlak, a to na trati 030, kde železnice v rozporu s evropskými trendy i evropskou legislativou zažívá obrovský úpadek. 

Dále...

31. výročí železničního neštěstí u Spálova

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 25.08.2021 09:12   Přečteno : 165 x   Počet komentářů : 0

25. srpna si připomínáme 31. výročí železničního neštěstí, ke kterému došlo v sobotu 25. srpna 1990. Byl pěkný letní den a sobota jako stvořená pro koupání na železnobrodském koupališti, jarmark nebo pro výlety Palackého a Riegrovou stezkou, které vedou ze Spálova. Právě nedaleko zastávky Spálov na trati Železný Brod – Tanvald se ve 13.01 hodin v km 3,272 čelně střetly v nepřehledném skalnatém terénu nad řekou Kamenicí a v oblouku manipulační nákladní vlak 85643 (lokomotiva elektronik 743.010 se 6 vozy), jedoucí z Jesenného, a motorový osobní vlak 6302 (motorový vůz 810.280 a přívěsný vůz Baafx), jedoucí ze Železného Brodu do Tanvaldu a Liberce.

 

Dále...

Loučení s úzkorozchodnou tramvají v Jablonci i v České republice

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 14.07.2021 13:16   Přečteno : 748 x   Počet komentářů : 0

Jablonec nad Nisou - Tyršovy sadyNa území dnešní České republiky vzniklo postupně v letech 1895 – 1911 10 tramvajových provozů a systémů na rozchodu kolejí 1000 mm. Jablonecké tramvaje se rozjezdily 7. 2. 1900, v sousedním Liberci vyjely slavnostně již 25. srpna 1897 a 1. 1. 1955 došlo k propojení obou měst zprovozněním trati Liberec – Jablonec nad Nisou úzkorozchodnými tramvajemi linky č.11. Legendární meziměstská trať a linka č. 11 v těchto dnech ukončuje éru pravidelného provozu úzkorozchodných metrových tramvají v České republice po 126 letech, v samotném Jablonci po 121 letech a mezi Libercem a Jabloncem n. N. po 66 letech.

17. 7. 2021 je posledním dnem pravidelného provozu úzkorozchodných tramvají a 18. 7. proběhne rozloučení odpoledním nasazením historických vozidel, přičemž souběžně už bude probíhat náhradní autobusová doprava.    

 

Dále...

Demolice 110 let starého domu v Lipanské ulici přinese dopravní omezení

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 10.07.2021 15:58   Přečteno : 398 x   Počet komentářů : 0

Jen co si Jablonečané oddechnou od "zažehnané havárie plynu" na ulici 5. května, která přinesla v dopravních špičkách pracovních dnů doslova apokalypsu, očekávaná demolice 110 let starého domu u autobusového nádraží přinese další omezení. Dvoupatrová vila v Lipanské 10 co by dílo architekta Johanna Schwalmma z roku 1911 se nedočkala zakomponování do plánovaného nového dopravního terminálu a kvůli špatnému technickému stavu půjde k zemi.    

 

 

Dále...

Jablonecká dopravní apokalypsa s doušky plynu

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 02.07.2021 02:50   Přečteno : 629 x   Počet komentářů : 0

V Jablonci nad Nisou se odehrává neuvěřitelný příběh. Jablečné město, již dávno sužované četnými dopravními omezeními, postihla havárie. Došlo k úniku plynu z potrubí na stěžejní dopravní tepně města a silnici I. třídy - ulici 5. května. Že unikal či uniká plyn a je to prostě pravda, si může každý svým vlastním čichem procházkou kolem uzavřeného prostoru vyzkoušet. Havárie a uzavírka byly lidem oznámeny 18. června a 21. června  to začalo. Je ochromena veškerá doprava města včetně té veřejné. Havárie a opatření mají trvat do 11. července, ale pojmu "havárie" neodpovídá tempo prací ani množství na dlouhou dobu naštvaných lidí.  Automobilisty počínaje, uživateli veřejné dopravy konče. Hlavu do písku strčil dokonce i Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje - KORID LK, kterému nevadí, že na cestě z Jablonce či opačně už veřejnou dopravu nejde použít.  Ujíždí totiž všechny bývalé navazující přípoje v rámci Semilska, Turnovska, Železnobrodska i Liberecka. Zatímco v jablonecké městské dopravě došlo alespoň k nějakým opatřením ke zmírnění dopadu omezení díky Jablonecké dopravní a Umbrelle, jízdní řády odkázané na koordinátora veřejné dopravy jsou nepoužitelnými notami na buben se všemi důsledky...     

Dále...

Dny unikátní úzkorozchodné tramvaje mezi Libercem a Jabloncem jsou sečteny

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 18.06.2021 16:31   Přečteno : 632 x   Počet komentářů : 0

19. července začne rekonstrukce tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, která je v mnoha ohledech unikátní, stejně jako samotná meziměstská trať. Původním bonusem a cílem celé akce mělo být prodloužení tramvajové trati na nový terminál hromadné dopravy, který se v Jablonci plánuje mezi ulicemi Kamennou, Lipanskou a 5. května. Záměr  zahrnoval i tramvajovou smyčku a více než 600 metrů nové trati centrem města. Díky ekonomickým a legislativním problémům, ale dílem také kvůli „politické situaci“ v Jablonci bez tahounů záměru se tato část odkládá. I tak stojí za to si připomenout, co všechno „očesaná“ rekonstrukce meziměstské tramvajové trati přinese kromě změny rozchodu z 1000 na 1435 mm.

 

Dále...

Záchrana železnice cyklostezkami a normotvorné kutilství v poslanecké sněmovně

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 18.06.2021 13:09   Přečteno : 405 x   Počet komentářů : 0

Jeden z klíčových předpisů resortu dopravy – zákon o drahách již delší dobu nebere vážně sama Vláda České republiky. V rozporu s ním řešila k 1. lednu 2020 systemizaci Drážní inspekce a aktuální vládní návrh zákona, který měl být transpoziční novelou unijního práva, nechala zaplevelit až neuvěřitelnou formou normotvorného kutilství. Zákon o drahách se netěší ani valnému zájmu poslanců, kteří jsou v drtivé většině uživateli výdobytků automobilového průmyslu. Je na posledních místech sněmovních statistik sledovanosti, a to se odráží v tristním stavu české železnice, představující pořádnou legislativní džungli.

 

Dále...

Střípky z blamáže při zlepšování osobní dopravy na českých kolejích

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 18.06.2021 13:07   Přečteno : 442 x   Počet komentářů : 0

Na libereckém nádraží se v pátek 4. června odehrál zajímavý příběh. Plně vystihuje rozsáhlou blamáž na českých kolejích a destrukci české železnice. Pod špatně vykládaným fenoménem liberalizace čím dál více vládnou soukromé zájmy. Ministerstvo dopravy i Liberecký kraj hledali toho nejlepšího a zároveň nejlevnějšího dopravce. Strkají hlavu do písku a nezajímají se o skutečný stav služeb, které měly být lepší. Skutečnost je jiná a doposud bedlivě utajovaná.

Dále...

Evropa železnici v roce 2021 obnovuje a oslavuje, Česká republika ji konzervuje?

Autor : Jindřich Berounský     Vloženo: 24.03.2021 02:22   Přečteno : 346 x   Počet komentářů : 0

Novela zákona o drahách, která se tento týden dostala ve druhém čtení na bedra poslanců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, měla doladit proces transpozice evropské legislativy v rámci 4. železničního balíčku, který má liberalizaci železnice za celkem jasně nastolený proces vytvoření kvalitnějšího, efektivnějšího a bezpečnějšího systému služeb, které udělají železnici v Evropě čím dál více žádanou a konkurenceschopnější zejména ve vztahu k silnici, ze které se postupně přesune většina nákladní dopravy a čím dál větší objemy cestujících. Česká republika je v případě železnice ostrůvek nepochopení záměrů Evropské unie s vlastním výkladem evropských směrnic. Čeština je košatá, ale myslíte-li  francouzsky, anglicky a třeba i rusky, jazykové překlady se různí a když do toho ještě přiložíte různé nápady lidí, kteří si na železnici prakticky nic nevyzkoušeli, vznikne nepropustná česká právní houština, kterou Evropa jen tak nevstřebá.    

 

Dále...

 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013