Jak Liberecký kraj údajně dokončuje generační obměnu vlaků

Autor : Jindřich Berounský    Vloženo : 31.10.2020 02:05  Přečteno : 731 x   Počet komentářů : 1

Předně je třeba objektivně přiznat, že určitý historický důvod k novému programu Libereckého kraje „Vymýtit České dráhy a co je německé je hezké“, který dokončuje před ustavujícím jednáním zastupitelstva po volbách nepřekvapivě původní rada kraje, ale bude jej potřeba vysvětlit nové radě kraje, si nějaká ta minulá garnitura na Generálním ředitelství Českých drah v Praze a zejména odboru kolejových vozidel zasloužila, ale dávno. V posledních letech jde o akt neadekvátní setrvačnosti zloby vůči někomu, kdo si ji nezaslouží a pochází zřejmě z doby, kdy do německé Žitavy přijela první Siemens Desira a z Liberce přes domovský Hrádek nad Nisou hejtmana Martina Půty jezdily do Žitavy nestárnoucí motoráčky řady 830, takže zejména setkání nejstaršího motorového vozu ČD 830.012, vyrobeného v roce 1949, s Desirem v roce 2002 způsobovalo senzaci a obdiv železničních fandů z celé Evropy, jaké úžasně fungující muzeum představuje liberecké depo, kde v roce 1980 končil oficiálně i parní provoz v České republice.

Na druhou stranu je nutné připomenout, že nejde žít takovou dávnou minulostí a pokud se dotkneme těch, kteří za resort dopravy v Libereckém kraji alespoň nastrkovali svoje jméno pod dohledem hejtmana Martina Půty, byli to hodní lidé, které nakonec hejtman označil za součást „dopravní mafie“.


Některým náměstkům hejtmana pro dopravu radila třeba bývalá šéfka odboru veřejné dopravy, která dávala signál, že už je možné účastníky odborné schůzky pozdravit a pak i kdy se rozloučit, v posledních letech dává do úst politiků Libereckého kraje punc železniční odbornosti stavební inženýr Pavel Blažek, který dokonce pro Liberecký kraj vytvořil nové normy posuzování kvality železniční dopravy. Doposud však nebyly schváleny v Evropě ani u nás, ale v Libereckém kraji platí!  Poslední „staronovou politickou obětí“ pro resort dopravy se stal starosta Prysku ing. Jan Sviták. Jako dlouholetý a úspěšný reprezentant ČR v motocyklových soutěžích Enduro, prohánějící se s motorkou po polních i lesních cestách Libereckého kraje, má k dopravě blízko, ale železnici mu diktuje Pavel Blažek, kterého železničáři znají, a proto zírají, co díky němu pan náměstek Sviták prezentuje v tiskové zprávě ze 30. 10. 2020 krátce po té, kdy na 3 dny zkolabovala doprava mezi Českou Lípou a Jedlovou díky padajícímu listí a adhezním problémům německých motorových jednotek řady 845 Arrivy, následně i díky poruše jedné z nich: "Liberecký kraj na Českolipsku usiluje o nové kontrakty od prosince 2021 tak, aby zabezpečil fungující dopravní spojení v regionu i v dalších letech". Toto zní hodně komicky, neb právě Liberecký kraj i Ministerstvo dopravy dosavadní fungující systém a spojení zlikvidovali a bylo by dobré, aby si řekli o dopravní statistiky ze Správy železnic a zajímali se, jak cestující přebíhají mezi náhradní autobusovou dopravou a rušenými vlaky za „plechového systému služeb“ prodejním automatem jízdenek v České Lípě hlavním nádraží bez lidské bytosti.  

 

Přestože od doby zapojení Arrivy už jen do dálkové dopravy na trati 080 mají díky přípojům a zpožděním při křižování zejména cestující na Českolipsku problémy, pan Blažek, který podpořil českolipské hlavní nádraží dimenzemi jako venkovské, kde o sebe lidé v ranních a odpoledních špičkách klopýtají na úzkých schodištích do a z podchodů, chce zlepšovat dopravu na linkách L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín a L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk – nově pod názvem Českolipská železnice. K té říká, resp. píše panu Svitákovi: „V současnosti zde jezdí České dráhy a. s. a rada kraje se rozhodla zintenzivnit další jednání se společností Die Länderbahn, která podala na tyto trasy nejvýhodnější nabídku. Od prosince příštího roku by tak vozidla v regionu již osvědčeného německého dopravce mohla vyjet na lince L4, o rok později i na trase L2. Pro dovysvětlení si připomeňme, že osvědčený dopravce Die Länderbahn má pěkná vozidla, ale netrápí jej jakékoliv odbavování a služby ve stanicích, tzn. nádraží v Hrádku nad Nisou, Chrastavě, ale i v Liberci nemusí tímto vnímáním služeb existovat.  

 

Trapas nastává vložením dalších slov do náměstka hejtmana Jana Svitáka: „O postupnou obnovu vozidel v regionální dopravě usilujeme dlouhodobě. Na neelektrizovaných linkách již převážně provozujeme vozidla moderní nízkopodlažní koncepce, která se v části regionu objevují již od roku 2009. V tomto roce jsme dokonce nasadili nová vozidla Stadler RegioShuttle RS-1 na Frýdlantsku a Tanvaldsku. Později modernizace vlaků pokračovala na tratích z Liberce do Hrádku nad Nisou či do Děčína a Semil. V případě úspěšného uzavření smlouvy na Českolipsku bude generační obnova vozidel dokončena na všech páteřních regionálních linkách, za které Liberecký kraj zodpovídá,“ uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

 

Kromě toho, že jiné než neelektrizované tratě Liberecký kraj nemá, informace o modernizaci vlaků je „mimo mísu“ a vozidla RegioShuttle RS-1 na Frýdlantsku a Tanvaldsku se nasadila o rok později, se za éry náměstka Svitáka povedlo, že lidé na lince L18 Železný Brod – Tanvald přišli podle smlouvy s Arrivou až do března 2021 na více než rok o nízkopodlažnost, tzn. pro pochopení pana náměstka maminky s kočárky zažívají zlepšení nošením kočárků do schodů tam, kde plynule projely na nástupiště. Vedle toho se jezdí z Liberce do Staré Paky pěkně ojetými Desiry namísto RegioSharků, které evropské normy považují za výrazně lepší pro přírodu a bezpečnější pro cestující, ale normy Pavla Blažka to staví jinak…

   

Nový program Libereckého kraje „Vymýtit České dráhy a co je německé je hezké“ fundovaný náměstek a motorkář s nápovědou Pavla Blažka zvládá dobře a kraj prezentuje, že Liberecký kraj usiluje o nové smlouvy s dopravci regionálních vlaků od prosince 2021. Na některé linky nyní platí pouze dvouletá smlouva. Podle dohody se Středočeským a Ústeckým krajem spravuje Liberecký kraj linku L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk. Spolu s ní se uvažuje o případných změnách na lince L2 Liberec–Děčín. „Na této trase sice platí nová desetiletá smlouva, ale od počátku objednatelé nejsou příliš spokojeni s poměrem mezi cenou a kvalitou, a do smlouvy si proto vyhradili možnost dvouleté výpovědi. V minulých letech se nepodařilo s Českými drahami dojednat plné nasazení žádaných vozidel moderní nízkopodlažní konstrukce s dobrou dynamikou jízdy. České dráhy takových souprav neměly dostatek, a proto dosud na asi třetině výkonů jezdí vlaky starší,“ dodal náměstek Sviták, který si ale přesné údaje neověřil. Zapomněl přidat, že na lince L18 posvětil výběr dražší bariérovosti, a že mu ještě v době, kdy měl pan Blažek poradenskou firmu s manažerem Arrivy namluvil, že to je zkrátka lepší. Výsledkem je dražší a bariérová služba než nabídly ČD. A pojetí dynamiky jízdy od stavaře Pavla Blažka by i jako motorkář mohl pan náměstek Sviták lépe prověřit a přestat papouškovat.  

 

Do jednání se zpočátku údajně zapojili všichni dopravci, kteří v Libereckém kraji vlaky provozují. „Od všech stávajících dopravců jsme na konci letních prázdnin dostali velmi kvalitní předběžné návrhy. Ty jsme v dalších týdnech pečlivě posuzovali (Pavel Blažek, který přenesl „odborný názor“). Nakonec se rada kraje rozhodla zintenzivnit další jednání se společností Die Länderbahn, jež podala nejvýhodnější nabídku,“ vysvětlil hejtman Martin Půta.

 

Pojem „zintenzivnit jednání“ je zajímavý. Znamená ve skutečnosti a ze zkušeností přelomu roku 2018 a 2019 výběr, ale Pavel Blažek, dlouhodobě spojený s poradenskou firmou Transport Advisory a manažerem Arrivy Petrem Prokešem, který si jej kdysi přivedl do koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje KORIDu Lk jako jeho jednatel, se stal terčem kritiky hejtmana, která se s odstupem času jeví jenom jako dobře hranou divadelní scénou pro média, kterou je třeba si připomenout:

  

21. 12. 2018 přinesl deník Zdopravy.cz informaci, že jednatel KORIDu Lk Pavel Blažek je společníkem ve firmě Transport Advisory, s.r.o. spolu se zaměstnancem Arrivy vlaky s.r.o. Petrem Prokešem. Zděšený hejtman Martin Půta na to mediálně reagoval: „Není možné, aby pan Blažek měl společnou firmu se zaměstnancem jiného dopravce a současně se podílel na jeho výběru!“ Na tiskové konferenci 9.1.2019 po jednání rady kraje 8. 1. hejtman sršel hromy a blesky, přičemž na angažmá Pavla Blažka řekl: „Považuji to za neuvěřitelné a skandální. Já jsem o tom nevěděl a nikdo nám to nepřipomněl. Kdybych o tom věděl, tak bych samozřejmě trval na tom, že smlouvu s Arrivou nemůže vyjednávat pan Blažek. To by napadlo i dítě ze třetí třídy základní školy“. Proces, již v tu dobu nesprávně nazvaný jako „výběr dopravců“ přešel formálně na odbor dopravy a kontaktní osobou se stal jeho vedoucí Jan Čáp s tím, že v podkladech pro výbor dopravy a Zastupitelstvo Libereckého kraje se kromě zpracovatelů nezměnilo nic a všechny následující materiály automaticky kopírovaly rozhodnutí rady kraje z mimořádného jednání 18.12. o přednostním jednání s Arrivou a uváděly: „V případě nedohody s ARRIVA vlaky s.r.o. alternativní možnost zadání již doručeným nabídkám ČD a GW TR.“

 

Pro Arrivu to samozřejmě v únoru 2019 dopadlo, avšak za zcela jiných podmínek než se chtěly po ostatních dopravcích. Kraj dokonce vybral dražší a horší služby, a tak proto vznikl i podnět ÚOHS a orgánům činným v trestním řízení, které bude „generační obměna vlaků“ v Libereckém kraji a její zákulisí zajímat.

 

 


 

Provozováno na systému JPRES 2 - Vladimír Pešík ©2013